Reklam, tüketicileri bir mal veya markanın
varlığı konusunda bilgi sahibi yapmak ve mala veya markaya hizmet veya
kuruluşa doğru eğilim yaratmak amacıyla göze, kulağa hitap eden
mesajların hazırlanması, bu mesajların yayılması şeklinde
tanımlanmaktadır. Pazarlama'nın 5p'sinden promotion kategosinde
değerlendirebileceğimiz reklam faaliyetleri işletmeler için
kaçınılmazdır. Günümüzde reklam faaliyetleri çeşitli şekillerde
yapılmaktadır, internet reklamcılığı da bu yollardan birisidir.
İnternet
reklamcılığı bu güne kadar sitelerde banner veya text reklam yayınlama
ya da popup pencere açma şeklinde hali hazırda yapılmaktaydı. İşte bu
noktada, internette çığır açan bir dev olan Google devreye girdi ve
kendi geliştirdiği reklam teknolojisiyle internet reklamcılığını en
etkili şekilde kullanılabilir hale getirdi.
Google,
adwords sistemiyle öncelikli olarak kişilerin sitesinde aradığı
kelimeye uygun reklam gösterimini oluşturdu, gerçi bu yeni birşey
değildi. Birçok arama motoru reklamı zaten bu mantık üzerinden hareket
ediyordu, google burada bir farklılık yaparak reklam verenlere sıra
önceliği değil sonuçların yanında ayrı bir alan tahsis ederek reklam
göstermeye başladı ki zaten Google'nin başarısı arama sonuçlarında
göstermiş olduğu adaletten kaynaklanıyordu.
Google,
internet reklamcılığı faaliyetlerini sadece kendi sistemiyle sınırlı
tutmadı, Adsense adını verdiği yeni sistemiyle internette bir ilki
başlatarak şartlarına uygun düşen tüm sitelerde ilişkili reklam
gösterme programını başlattı. Bu sistem, google onayından sonra siteye
bir javascript kodu eklenmesi ve google'nin reklam botu olan
Mediapartners'in siteyi indekslemesi ile birlikte site içeriğiyle
ilişkili reklamların gösterilmesinden oluşuyor, ayrıca yine google'nin
verdiği arama motoru kodlarıyla sitenizin içeriğinde ya da google
üzerinde arama yapılması sağlanarak ve yine ilişkili reklam göstererek
kazanç elde edilmesini içeriyor.
Bu reklam sistemi;
reklam verenler için adwords, reklam yayınlayanlar için adsense olarak
isimlendiriliyor. Eğer şirketinizin reklamını yayınlamak istiyorsanız
adwords programına kayıt oluyor ve günlük bir bütçe belirliyorsunuz.
Kayıt için bir defaya mahsus $5 etkinleştirilme ücreti alınıyor. Daha
sonra ise $0.05 den $50 ye kadar tıklama başı maliyet ve günlük bir
bütçe belirliyorsunuz. Tıklama başı maliyet ne kadar yüksek olursa o
oranda hem reklam pozisyonunuz hem de gösterim oranınız artacaktır.
Google reklamlarında etkinleştirme ücretinden başka sabit bir ödemeniz
yoktur, sadece sitenize tıklanıldığı zaman para ödersiniz. Hangi
kelimelerde görünmek istediğiniz ise "geniş eşleşme, deyimsel eşleşme,
kesin eşleşme, negatif eşleşme" opsiyonlarıyla en uygun şekilde
belirlenebilir.
Bir internet sitesi sahibisiniz; google
adsense başvuru formunu dolduruyorsunuz ve başvuruların fazla olması
nedeniyle uzunca bir süre onay için bekliyorsunuz. Eğer siteniz
onaylanırsa sisteme giriş yapıp, reklam ayarları kısmından siteniz için
bir kod oluşturuyorsunuz. Sayfanızda göstermek istediğiniz reklam
boyutunu, renklerini, tipini bu aşamada belirliyorsunuz. Dilerseniz
reklam tıklama oranlarını ölçebilmek için "kanal" özelliğini
kullanabilirsiniz, böylece hangi kanaldan daha etkili reklam
yayınladığınızı ölçebilirsiniz. Alternatif adres ya da renk
belirleyerek gösterilecek bir reklam olmadığında reklam alanın boş
gözükmesini engelleyebilirsiniz. Url filtresini kullanarak reklamını
yayınlamak istemediğiniz siteleri filtreleyebilirsiniz.
Biraz
daha ilerleyelim; siteniz için eklemeniz gereken kodu oluşturdunuz,
peki nereye ekleyeceksiniz? Adsense sisteminin belirli kuralları(TOS)
var, bu kurallar size bazı kısıtlamalar getiriyor. Mesela; reklamları
sadece içerik sayfalarına yerleştirebilirsiniz, hata, giriş, kayıt,
teşekkür veya karşılama sayfalarına reklam kodlarını
yerleştiremezsiniz. Sayfanız için en uygun ve gözalıcı bir nokta seçin
ve kodları buraya yerleştirin, eğer sayfada farklı reklamlar çıkıyorsa
birden fazla reklam da koyabilirsiniz fakat farklı reklam olması en
önemli şart. Reklamların herhangi biryerine reklamları tıklamayı teşvik
edici bir metin eklemeyin. Eğer sayfanızda çerçeve(frame)
kullanıyorsanız kod oluşturma bölümünde ilgili kısmı tıklayarak
kodunuzu buna göre düzenleyiniz. Bu işlemler bittiyse sıra
mediapartners botunun sitenizi taraması için beklemeye geldi, bu işlem
bittikten sonra reklamlar gözükmeye başlayacak.
Artık
reklamcıyız; reklam botu sitenizi taradı ve reklamlar gözükmeye
başladı, ilk önerimiz en iyi reklam sunabilmek için ilk hafta çeşitli
renkler ve reklam boyutlarıyla, farklı pozisyonlar ile denemeler yapın
ve sonuçlara göre en uygun pozisyon ve renklerde karar kılın. Sayfanın
arkaplanıyla aynı renkleri kullanmanın başarı ve uyum sağlayacağını
unutmayın. Adsense reklamları sayfa içeriği taranıp, ilişkili
kelimelere göre oluştuğu için her reklam sayfasında farklı reklamlar
gözükecektir, reklam verenlerin belirlemiş olduğu tıklama başı
maliyetten google'nin size ödeyeceği % kadar her tıklamadan gelir elde
edeceksiniz. Bu tıklama başı kazanç ilişkili reklamlara göre farklı
sonuçlar vermektedir, bu değerleri paylaşmanın google servis
kurallarına aykırı olduğunu belirtelim. Google adsense hesabınızın
raporlar bölümünde "Sayfa gösterimleri" kısmında günlük sayfa izlenim
sayısı (çoğul hit), "tıklamalar" bölümünde günlük tıklama sayısı,
"Sayfa TO" bölümünde tıklamalar/Sayfa Görünümleri oranı, "Sayfa eCPM"
bölümünde 1000 sayfa izleniminde elde ettiğiniz ortalama gelir,
"Kazançlar" bölümünde ise günlük kazançlarınızı göreceksiniz, değişik
raporlama seçenekleriyle belirli tarihler arası sonuçlarınızı
kıyaslayabilir ve hesaplayabilirsiniz. Kanal verilerini de anlık olarak
görebilirsiniz. "Ödeme Geçmişi" bölümünde ise onaylanan gelirinizi ve
yapılan ödemeleri göreceksiniz. Google size, hesabınız $100'ı bulduğu
zaman ilgili aydan bir ay sonra EFT veyahut seçiminize göre çek
gönderecektir. Bu süreç eğer çek ile ödeme alıyorsanız, çekin ulaşma
zamanı ile birlikte biraz daha artacaktır.
Adsense sistemi ile ilgi bu açıklamalardan sonra birkaç ipucu ve hatırlatma ile bu makalemize son verelim:
-
Öncelikle hiçbir zaman denemek için dahi olsa kendi reklamlarınızı
tıklamayın, bu hile yaptığınız zannıyla hesabınızın otomatik olarak
sistem tarafından kapatılmasına neden olabilir.
- İlgilenmediğiniz
reklamları tıklamayın, bu yayıncıların yararına gibi gözükse de reklam
verenin zararına bir durumdur ve reklam sisteminin başarısızlığına
sebep olacaktır, bir süre sonra da reklam veren kurumların
uzaklaşmasına...
- Sadece reklam için sayfa oluşturmayın, bu
adsense kurallarına aykırı olduğu gibi internet sitelerinin "çöplüğe"
dönüşmesine neden olacaktır.
- Yabancı dildeki reklamların ve resim şeklindeki reklamların daha çok kazandırdığı bir gerçektir ve akılda tutulmalıdır.
-
Metin aralarındaki kare ve dikey reklamların tıklama yüzdesinin fazla
olduğu, site içeriğinden uzak reklamların başarısız oldukları
bilinmektedir.
- Sahip olduğunuz birden fazla sitede adsense
reklamlarını yayınlayabilirsiniz ve bunları takip etmek için kanal
özelliğini kullanabilirsiniz
İyi reklamlar dileriz!
varlığı konusunda bilgi sahibi yapmak ve mala veya markaya hizmet veya
kuruluşa doğru eğilim yaratmak amacıyla göze, kulağa hitap eden
mesajların hazırlanması, bu mesajların yayılması şeklinde
tanımlanmaktadır. Pazarlama'nın 5p'sinden promotion kategosinde
değerlendirebileceğimiz reklam faaliyetleri işletmeler için
kaçınılmazdır. Günümüzde reklam faaliyetleri çeşitli şekillerde
yapılmaktadır, internet reklamcılığı da bu yollardan birisidir.
İnternet
reklamcılığı bu güne kadar sitelerde banner veya text reklam yayınlama
ya da popup pencere açma şeklinde hali hazırda yapılmaktaydı. İşte bu
noktada, internette çığır açan bir dev olan Google devreye girdi ve
kendi geliştirdiği reklam teknolojisiyle internet reklamcılığını en
etkili şekilde kullanılabilir hale getirdi.
Google,
adwords sistemiyle öncelikli olarak kişilerin sitesinde aradığı
kelimeye uygun reklam gösterimini oluşturdu, gerçi bu yeni birşey
değildi. Birçok arama motoru reklamı zaten bu mantık üzerinden hareket
ediyordu, google burada bir farklılık yaparak reklam verenlere sıra
önceliği değil sonuçların yanında ayrı bir alan tahsis ederek reklam
göstermeye başladı ki zaten Google'nin başarısı arama sonuçlarında
göstermiş olduğu adaletten kaynaklanıyordu.
Google,
internet reklamcılığı faaliyetlerini sadece kendi sistemiyle sınırlı
tutmadı, Adsense adını verdiği yeni sistemiyle internette bir ilki
başlatarak şartlarına uygun düşen tüm sitelerde ilişkili reklam
gösterme programını başlattı. Bu sistem, google onayından sonra siteye
bir javascript kodu eklenmesi ve google'nin reklam botu olan
Mediapartners'in siteyi indekslemesi ile birlikte site içeriğiyle
ilişkili reklamların gösterilmesinden oluşuyor, ayrıca yine google'nin
verdiği arama motoru kodlarıyla sitenizin içeriğinde ya da google
üzerinde arama yapılması sağlanarak ve yine ilişkili reklam göstererek
kazanç elde edilmesini içeriyor.
Bu reklam sistemi;
reklam verenler için adwords, reklam yayınlayanlar için adsense olarak
isimlendiriliyor. Eğer şirketinizin reklamını yayınlamak istiyorsanız
adwords programına kayıt oluyor ve günlük bir bütçe belirliyorsunuz.
Kayıt için bir defaya mahsus $5 etkinleştirilme ücreti alınıyor. Daha
sonra ise $0.05 den $50 ye kadar tıklama başı maliyet ve günlük bir
bütçe belirliyorsunuz. Tıklama başı maliyet ne kadar yüksek olursa o
oranda hem reklam pozisyonunuz hem de gösterim oranınız artacaktır.
Google reklamlarında etkinleştirme ücretinden başka sabit bir ödemeniz
yoktur, sadece sitenize tıklanıldığı zaman para ödersiniz. Hangi
kelimelerde görünmek istediğiniz ise "geniş eşleşme, deyimsel eşleşme,
kesin eşleşme, negatif eşleşme" opsiyonlarıyla en uygun şekilde
belirlenebilir.
Bir internet sitesi sahibisiniz; google
adsense başvuru formunu dolduruyorsunuz ve başvuruların fazla olması
nedeniyle uzunca bir süre onay için bekliyorsunuz. Eğer siteniz
onaylanırsa sisteme giriş yapıp, reklam ayarları kısmından siteniz için
bir kod oluşturuyorsunuz. Sayfanızda göstermek istediğiniz reklam
boyutunu, renklerini, tipini bu aşamada belirliyorsunuz. Dilerseniz
reklam tıklama oranlarını ölçebilmek için "kanal" özelliğini
kullanabilirsiniz, böylece hangi kanaldan daha etkili reklam
yayınladığınızı ölçebilirsiniz. Alternatif adres ya da renk
belirleyerek gösterilecek bir reklam olmadığında reklam alanın boş
gözükmesini engelleyebilirsiniz. Url filtresini kullanarak reklamını
yayınlamak istemediğiniz siteleri filtreleyebilirsiniz.
Biraz
daha ilerleyelim; siteniz için eklemeniz gereken kodu oluşturdunuz,
peki nereye ekleyeceksiniz? Adsense sisteminin belirli kuralları(TOS)
var, bu kurallar size bazı kısıtlamalar getiriyor. Mesela; reklamları
sadece içerik sayfalarına yerleştirebilirsiniz, hata, giriş, kayıt,
teşekkür veya karşılama sayfalarına reklam kodlarını
yerleştiremezsiniz. Sayfanız için en uygun ve gözalıcı bir nokta seçin
ve kodları buraya yerleştirin, eğer sayfada farklı reklamlar çıkıyorsa
birden fazla reklam da koyabilirsiniz fakat farklı reklam olması en
önemli şart. Reklamların herhangi biryerine reklamları tıklamayı teşvik
edici bir metin eklemeyin. Eğer sayfanızda çerçeve(frame)
kullanıyorsanız kod oluşturma bölümünde ilgili kısmı tıklayarak
kodunuzu buna göre düzenleyiniz. Bu işlemler bittiyse sıra
mediapartners botunun sitenizi taraması için beklemeye geldi, bu işlem
bittikten sonra reklamlar gözükmeye başlayacak.
Artık
reklamcıyız; reklam botu sitenizi taradı ve reklamlar gözükmeye
başladı, ilk önerimiz en iyi reklam sunabilmek için ilk hafta çeşitli
renkler ve reklam boyutlarıyla, farklı pozisyonlar ile denemeler yapın
ve sonuçlara göre en uygun pozisyon ve renklerde karar kılın. Sayfanın
arkaplanıyla aynı renkleri kullanmanın başarı ve uyum sağlayacağını
unutmayın. Adsense reklamları sayfa içeriği taranıp, ilişkili
kelimelere göre oluştuğu için her reklam sayfasında farklı reklamlar
gözükecektir, reklam verenlerin belirlemiş olduğu tıklama başı
maliyetten google'nin size ödeyeceği % kadar her tıklamadan gelir elde
edeceksiniz. Bu tıklama başı kazanç ilişkili reklamlara göre farklı
sonuçlar vermektedir, bu değerleri paylaşmanın google servis
kurallarına aykırı olduğunu belirtelim. Google adsense hesabınızın
raporlar bölümünde "Sayfa gösterimleri" kısmında günlük sayfa izlenim
sayısı (çoğul hit), "tıklamalar" bölümünde günlük tıklama sayısı,
"Sayfa TO" bölümünde tıklamalar/Sayfa Görünümleri oranı, "Sayfa eCPM"
bölümünde 1000 sayfa izleniminde elde ettiğiniz ortalama gelir,
"Kazançlar" bölümünde ise günlük kazançlarınızı göreceksiniz, değişik
raporlama seçenekleriyle belirli tarihler arası sonuçlarınızı
kıyaslayabilir ve hesaplayabilirsiniz. Kanal verilerini de anlık olarak
görebilirsiniz. "Ödeme Geçmişi" bölümünde ise onaylanan gelirinizi ve
yapılan ödemeleri göreceksiniz. Google size, hesabınız $100'ı bulduğu
zaman ilgili aydan bir ay sonra EFT veyahut seçiminize göre çek
gönderecektir. Bu süreç eğer çek ile ödeme alıyorsanız, çekin ulaşma
zamanı ile birlikte biraz daha artacaktır.
Adsense sistemi ile ilgi bu açıklamalardan sonra birkaç ipucu ve hatırlatma ile bu makalemize son verelim:
-
Öncelikle hiçbir zaman denemek için dahi olsa kendi reklamlarınızı
tıklamayın, bu hile yaptığınız zannıyla hesabınızın otomatik olarak
sistem tarafından kapatılmasına neden olabilir.
- İlgilenmediğiniz
reklamları tıklamayın, bu yayıncıların yararına gibi gözükse de reklam
verenin zararına bir durumdur ve reklam sisteminin başarısızlığına
sebep olacaktır, bir süre sonra da reklam veren kurumların
uzaklaşmasına...
- Sadece reklam için sayfa oluşturmayın, bu
adsense kurallarına aykırı olduğu gibi internet sitelerinin "çöplüğe"
dönüşmesine neden olacaktır.
- Yabancı dildeki reklamların ve resim şeklindeki reklamların daha çok kazandırdığı bir gerçektir ve akılda tutulmalıdır.
-
Metin aralarındaki kare ve dikey reklamların tıklama yüzdesinin fazla
olduğu, site içeriğinden uzak reklamların başarısız oldukları
bilinmektedir.
- Sahip olduğunuz birden fazla sitede adsense
reklamlarını yayınlayabilirsiniz ve bunları takip etmek için kanal
özelliğini kullanabilirsiniz
İyi reklamlar dileriz!